Notice: unserialize(): Error at offset 13 of 19 bytes in /home/deg/domains/deg.co.il/public_html/includes/bootstrap.inc on line 566  האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים | אדם יקר לכם זקוק לטיפול רפואי.../תמיר לוסקי
האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים
בית | אדם יקר לכם זקוק לטיפול רפואי.../תמיר לוסקי

אדם יקר לכם זקוק לטיפול רפואי.../תמיר לוסקי

האם הייתם מעדיפים שיטפל בו רופא - או וטרינר? הידעתם כי 78.5% מבתי הספר לרפואה בארה"ב פסקו כליל משימוש בבעלי חיים לצורך הוראה?

ברשימה נכללות אוניברסיטאות כהרווארד, ייל, סטנפורד, קולומביה ופרינסטון. גם בבית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה, הופסק השימוש בבעלי חיים לצורך הוראה. לעומת כל זאת, בבתי הספר לרפואה של אוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטה העברית, השימוש בבעלי חיים נמשך.

להלן מספר טענות נפוצות התומכות בהליכה זו נגד הקידמה, ותשובות להן, מאת ועד הרופאים למען רפואה אחראית (PCRM):

"הניסויים והנתיחות שמבצעים סטודנטים בבעלי חיים הם בעצם ההתנסויות הקליניות הראשונות שלהם"

טיפול בחולים דורש הרבה יותר מפיזיולוגיה, פרמקולוגיה וכירורגיה. הוא מערב התייעצויות עם החולים, הקשבה לצרכיהם ומעל לכל - הגשת עזרה ולא גרימת נזק. זו אחת הסיבות העיקריות שבתי הספר הנחשבים לטובים ביותר בעולם שולחים סטודנטים לבתי חולים ולחדרי ניתוח (תחת השגחה קפדנית) כבר בשלבים מוקדמים של מהלך הלימודים. זו גם הסיבה שבתי ספר אלה חיסלו כל זכר לשימוש בבעלי החיים במעבדות.

"צריך להראות איך תרופות, לבד ובשילוב עם תרופות אחרות, משפיעות על הגוף... ושחיזוי המבוצע באמצעות תוכנת מחשב לא תמיד מתממש בפועל"

את הידע הזה ניתן לרכוש באמצעות תצפיות בתגובות של חולים אמיתיים לתרופות שניתנות להם בטיפול שגרתי. תוכנות לימוד באמצעות מחשב מסוגלות גם הן לתת מגוון של תוצאות, ואף לאפשר לסטודנטים לתת תרופות שונות ל"חולים וירטואליים" בהתבסס על תוצאות אמת ממחקרים קפדניים שנעשו בבני-אדם.

"סטודנטים צריכים לראות פיזיולוגיה בפעולה, לא רק בספרי הלימוד".

סטודנטים לרפואה צריכים לראות פיסיולוגיה של בני-אדם, לא של בעלי חיים אחרים. יש הזדמנויות למכביר ללמוד זאת באמצעות תצפיות בפרוצדורות שונות הנעשות בחולים אמיתיים. סימולציות מחשב, סרטים ומודלים מחזקים גם הם את החוויה הלימודית ומעשירים אותה.

"האוניברסיטה לא היתה מאפשרת את קיום המעבדות הללו, אלמלא חברי הפקולטה היו רואים בהן חלק חשוב של הלימודים"

למען האמת, מוסדות לימודיים עלולים פשוט להמשיך מסורת נושנה. עם זאת, רבים מבתי הספר הטובים ביותר לרפואה בארה"ב כהרווארד, פרינסטון, ייל וסטנפורד פסקו שמעבדות בעלי חיים אינן הכרחיות להכשרה הרפואית. אם המעבדות הללו היו כה חשובות והכרחיות, מדוע מוכשרים אינספור רופאים מדי שנה בבתי הספר הטובים ביותר לרפואה, בלי להשתתף בהן? עם השנים מתפתחות ומשתכללות שיטות הלימוד, והגיע הזמן שפקולטות שעדיין משתמשות בבעלי חיים להוראה יתקדמו למאה ה-21.

"הבנה מעמיקה של מנגנוני מערכות הגוף ביונקים חיים היא הכרחית להכשרתו של רופא מודרני"

יש דרכים רבות להשיג את ההבנה הזו. חלק עיקרי הוא הרצאות וספרי לימוד. מודלים, סימולציות ממוחשבות וסרטי וידאו מציעים מקור ידע נוסף. למען האמת, אמצעים אלו מספקים מידע מפורט וברור הרבה יותר על המערכות הפונקציונליות של יונקים שונים ממה שיכולה לספק מעבדה קצרה בבעלי-חיים. בסופו של דבר, על הסטודנטים ללמוד על בני-אדם, בעזרת תצפיות ומידע שמקורו בבני-אדם, ורופא חסר-ניסיון לעולם לא יבצע ניתוח בחולה בלי להיעזר ברופא מנוסה שיכול להראות לו איך לבצע את הניתוח כהלכה.

מודלים מלאכותיים לא יכולים לחקות את ה'הרגשה', הקולות והתגובות בהם יתקל הרופא כשיפגוש במטופלים הראשונים שלו"

נכון, אך גם ניסויים בבעלי חיים לא יכולים לחקות זאת. ראשית, מרבית המעבדות בהן יש שימוש בבעלי חיים נועדו להדגים תופעות בפיזיולוגיה ובפרמקולוגיה ולא ללמד טכניקות כירורגיות. שנית, הדרך היחידה לייצר את התופעות הללו היא באמצעות צפייה והשתתפות פעילה בטיפולים ובניתוחים אמיתיים. לימוד באמצעות בעלי חיים הוא לימוד גרוע מבחינות רבות, החל מכמות הלחץ הדרוש כדי ליצור חתך וכלה בגודל ובמיקום של אברי הגוף הפנימיים השונים.

ניתן לתרום לאגודה