Notice: unserialize(): Error at offset 13 of 19 bytes in /home/deg/domains/deg.co.il/public_html/includes/bootstrap.inc on line 566  האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים | הפגיעה בבעלי החיים - חוסר המוסריות של הניסויים
האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים
בית | הפגיעה בבעלי החיים

הפגיעה בבעלי החיים - חוסר המוסריות של הניסויים

כחצי מיליון בעלי חיים בישראל מומתים מדי שנה בניסויים הנערכים בשם המדע. רובם נולדים בכלוב ממנו לא יזכו לצאת לחופשי לעולם. בעלי החיים מיוצרים כבפס יצור או נחטפים מהטבע ונכלאים במעבדות. כלבים, חתולים, עכברים, קופים, חולדות, אפרוחים, ארנבים ובעלי חיים נוספים עוברים עינויים קשים לפני, במהלך ולאחר הניסויים. רוב הניסויים כוללים פגיעות כגון הרעבה, הצמאה, הטלת מומים, גרימת גירויים מכאיבים, ניתוחים ופגיעות באיברי החישה. במקרים רבים בעלי החיים עוברים תהליכי הנדסה גנטית, וסובלים ממוטציות וממחלות קשות. עם תום הניסויים, בעלי החיים ששרדו בדרך כלל מומתים.

הניסויים הם רבים וכואבים. כך בין היתר ויויסקטורים, העורכים את הניסויים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר, מצמיאים ומנסרים גולגולות של קופים, עוקרים עיניים לגורי חתולים וחותכים להם חלקים מהמוח, ומכניסים כימיקלים לעיניים של ארנבות עד שהן שוברות את עצמותיהן בניסיון לצאת מהמתקן בו הן מוחזקות. בצבא, בעלי חיים מורעלים ומותקפים באמצעי לחימה חדשים. הניסויים נעשים בדרך כלל ללא כל הרדמה, לעיתים בהרפיית שרירים היקפית, כלומר בעל החיים המנותח אינו יכול לזוז אבל נמצא בהכרה מלאה וחש הכל. הניסויים נעשים מאחורי דלתות סגורות, וללא פיקוח ממשי: אלה שאמורים לפקח על הניסויים בדרך-כלל מבצעים בעצמם ניסויים בבעלי חיים.

ניסויים בבעלי חיים החלו לשגשג בתקופה שבה החלו לשגשג תיאוריות מוזרות, שידועות כיום בלתי נכונות בעליל. למשל, תפיסתו המכניסטית של רנה דה-קארט, אשר טען שבעלי חיים אינם יכולים לחוש סבל. דה-קארט טען, שצעקות בעלי החיים והתפתלויותיהם במתקני ניסויים אינם ביטוי של סבל, ושבעלי חיים הם למעשה סוג של יצורים מכניים, מכונות חסרות רגשות. כיום אנו יודעים מעל לכל ספק שדברים אלה מוטעים מבחינה מדעית: בעלי החיים הללו, שעוברים ניסויים מחרידים בגופם, שונים מאתנו ושונים זה מזה מבחינות רבות (ולכן אינם מהווים מודל טוב עבור מחקר מדעי), אולם הם מסוגלים לחוש כאב בדיוק כמונו; הם זקוקים לחופש, חום, אהבה וחברה בדיוק כמונו, וסובלים כפי שאנחנו היינו סובלים, אם היו כולאים אותנו לכל חיינו בכלוב מתכת קטן ועורכים בגופנו ניסויים; גם להם יש תודעה, מודעות עצמית, אישיות, צרכים ורצונות. למעשה, ניסויים בבעלי חיים מוכיחים שוב ושוב את העובדות הללו הזו, ורבים מהם אף מסתמכים עליהן: נסיינים גורמים במכוון כאב ומצוקה לבעלי חיים, בטענה שזה יאפשר להם לפתח טיפולים רפואיים ופסיכולוגים לכאבים ומצוקות של בני אדם.

הכוח לפגוע אינו מצדיק את הפגיעה: והעובדה שבעלי החיים חלשים מאיתנו וממכוני המחקר אינה יכולה להצדיק את הפגיעה בהם. העובדה שלחולדה אין את היכולת להתנגד למה שעושים לה ולבטא במילים את רגשותיה, אינה מצדיקה את ההתעללות בה ואינה צריכה להיות תירוץ עבור אנשים ועסקים להפוך אותה כלי למימוש האינטרסים שלהם. לא ניתן להצדיק פגיעה באחר בגלל היותו עני, חלש, מכוער, חולה, נכה או בעל זנב, כנפיים או סנפירים. הרופא הנרי ג'יי ביגלוי אמר: "יבוא יום בו נראה את הניסויים בבעלי חיים בשם הרפואה כפי שאנו רואים כיום את ציד המכשפות בשם הדת." לטובת כולנו, כדאי שהיום הזה יהיה קרוב.

גלריית תמונות (אזהרה: התמונת קשות לצפיה)

האם מוסרי לבצע ניסויים בבעלי חיים? / מאמר של יריב גלבוע בנושא חוסר המוסריות שבפגיעה בבעלי חיים
 

ניתן לתרום לאגודה