Notice: unserialize(): Error at offset 13 of 19 bytes in /home/deg/domains/deg.co.il/public_html/includes/bootstrap.inc on line 566  האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים | בית המשפט אסר על "חוות מזור" לייבא קופים/ אבי רותם, ירוק, 14/11/03
האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים
בית | בית המשפט אסר על "חוות מזור" לייבא קופים/ אבי רותם, ירוק, 14/11/03

בית המשפט אסר על "חוות מזור" לייבא קופים/ אבי רותם, ירוק, 14/11/03

צו הביניים של בית המשפט הגבוה לצדק, ניתן בעקבות העתירה שהגישה עמותת "תנו לחיות לחיות" נגד השרה לאיכות הסביבה,
רשות הטבע והגנים ונגד "חוות מזור" שבבעלות הוטרינר של הוד השרון, ד"ר משה בושמיץ.
בית המשפט הגבוה לצדק הוציא בשבוע שעבר צו ביניים האוסר על "חוות מזור", שבראשה עומד הוטרינר העירוני של הוד השרון ד"ר משה בושמיץ, לייבא קופים המיועדים לניסויים רפואיים בארץ ובחו"ל.

צו הביניים ניתן בעקבות עתירה שהגישה עמותת "תנו לחיות לחיות" באמצעות באי כוחה, עורכי הדין אמיר רוזנברג וכרמית בן אליעזר. העתירה הוגשה נגד יהודית נאות, השרה לאיכות הסביבה, רשות הטבע והגנים ונגד "חוות מזור" לריבוי קופים בע"מ, זאת לאחר שלפני כחודש החליטה השרה להיעתר לבקשתו של ד"ר בושמיץ והעניקה לו היתר לייבא ממאוריציוס 120 קופים מסוג מקק ארוך זנב, המיועדים לניסויים רפואיים.

בעתירה צוין, כי לפני שהעניקה השרה נאות ל"חוות מזור" את היתר יבוא הקופים, התקיימה במשרדה פגישה בה נכחו כל הגורמים הרלוונטיים. במהלך אותה פגישה, טענה העותרת, הובאו בפני השרה מלוא הטיעונים, ההסברים המשפטיים, המוסריים והציבוריים, והובהר לה מדוע עליה לסרב לבקשת "חוות מזור" לייבא קופים.

"למרבה הצער", ממשיכה וטוענת העותרת, "התעלמה השרה לאיכות הסביבה מכל הטיעונים שהושמעו באוזניה והיא החליטה למרות הכל להעניק ל'חוות מזור' את ההיתר ליבוא הקופים, ללא שהתייחסה כלל לשיקולים ולטיעונים שהציגה בפניה העותרת".

העותרת הוסיפה: "ההחלטה להעניק את ההיתר, נגועה בשורה של פגמים חמורים היורדים לשורשה של ההחלטה ואשר כל אחד מהם בנפרד מהווה עילה לבטלותה. השרה התעלמה בעת מתן ההיתר מהעובדה, שמדינת ישראל חתומה על האמנה הבין לאומית נגד סחר בבעלי חיים, אמנה המהווה דין מחייב. ההיתר לייבא קופים לצורך הוצאתם לחוץ לארץ לצורך ניסויים על ידי גורם פרטי ("חוות מזור" וד"ר בושמיץ) ללא שום אינטרס מובהק של המדינה, תוך גרימת סבל לאותם קופים, חורג במידה קיצונית מכל עיקרון של מידתיות. הסבל של הקופים הנאלצים לשהות בתחנת מעבר, מול רצונו של גורם פרטי לעשיית רווח כספי, אינו מהווה עילה לתת היתר. ההפך, זה צריך לגרום לשלילתו המוחלטת".

לחיזוק טיעוניה הציגה העותרת בפני בית המשפט מסמך שהוציא בחודש ינואר השנה צחי הנגבי, לשעבר השר לאיכות הסביבה, בו הוא מפרט את המדיניות לפיה יש להימנע מלתת היתרים כלשהם ל"חוות מזור" בכל הקשור לסחר בקופים. את המסמך פרסם השר בעקבות המלצה שהגישו לו המשיבים בעתירה זו ולאחר שהשתכנע מדיווחי מומחים על הסבל הרב שנגרם לקופים בדרכם ממאוריציוס לישראל.

"חוות מזור" על פי העתירה, משמשת כתחנת מעבר של הקופים המיובאים ממאוריציוס ומיועדים לייצוא לארצות אירופה בעיקר לאנגליה לצורך ניסויים. בתקופת שהייתם בישראל מתקיים ריבוי טבעי, וגם הקופים הצעירים נשלחים לניסויים.

לאחר עיון מעמיק בטיעוני העותרת השתכנע השופט אליהו מצא, בצדק שבטיעונים והחליט להיענות לבקשה. בצו שהוציא קבע השופט, "על יסוד עתירה זו שהובאה לפני בית המשפט, מצווה בית המשפט כי יצא מלפניו צו ביניים ארעי המכוון אל המשיבים והאוסר על ביצוע פעולות למימוש החלטת השרה לאיכות הסביבה". פירושו של הצו, איסור על "חוות מזור" לייבא קופים לישראל. עוד צויין בהחלטה שצו הביניים יעמוד בתוקף עד למתן החלטה אחרת.

ד"ר בושמיץ: "לפני כחודש הוגשה עתירה אחרת לבית הדין הגבוה לצדק ובה בקשה למתן צו ביניים דומה. בדיון שנערך אז דחה בית המשפט את העתירה. בשבוע שעבר הגישה עמותת 'תנו לחיות לחיות' עתירה נוספת תוך שהיא מעלימה מבית המשפט את עובדת קיומה של העתירה הקודמת ואת העובדה שהיא נדחתה. בית המשפט שלא היה מודע להחלטה הקודמת נתן את צו הביניים, תוך הטעייה במזיד של העמותה העותרת".

עוד הוסיף ד"ר בושמיץ, "ביום שישי בשבוע שעבר הגשנו לבית המשפט עתירה לביטול הצו שניתן ואנו מניחים כי העוול שנעשה לנו יתוקן. אני מבקש לציין שהחלטת השרה לאיכות הסביבה ניתנה לאחר לימוד מעמיק של הנושא ולאחר מתן חוות דעת מקצועית של מומחים מטעם רשות שמורות הטבע, זואולוגים ואנשי קהילת המדע. השרה ציינה במפורש שהחווה מתנהלת על פי כל דין ועמדת תחת פיקוח הדוק וכי התנאים של בעלי החיים הם טובים מאוד".

חוות הגידול, על פי דבריו של ד"ר בושמיץ, היא חלק ממערך עולמי של כ-130 חוות גידול דומות הפועלות במדינות רבות. "צריך לזכור שהחיסונים שמקבלים תושבי ישראל בתוכם אנשי העמותה העותרת, מפותחים ונבדקים בסיוע הקופים מ'חוות מזור' במעבדות ארגון הבריאות הבינלאומי, וללא מחקר רפואי בבעלי חיים לא היה מתאפשר חיסולם של מחלות רבות כמו אבעבועות ופוליו ומיליוני אנשים היו מתים בכל שנה ממגפות איומות. בכל העולם אין אף מדינה שאוסרת או מגבילה יבוא או יצוא של בעלי חיים בתוכם קופים שמיועדים לצרכי מחקר רפואי. אין מדובר רק בעסק פרטי, משמעות החלטת בית המשפט היא פגיעה במחקר הרפואי שיהיו לה השלכות על בריאות כולנו".

ניתן לתרום לאגודה