Notice: unserialize(): Error at offset 13 of 19 bytes in /home/deg/domains/deg.co.il/public_html/includes/bootstrap.inc on line 566  האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים | ניסויים בלי חיות/ רן הר נבו, עיתון ת"א, 19/03/04
האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים
בית | ניסויים בלי חיות/ רן הר נבו, עיתון ת"א, 19/03/04

ניסויים בלי חיות/ רן הר נבו, עיתון ת"א, 19/03/04

סוגיית השימוש בחלופות לניסויים בבעלי חיים עולה מחדש. ד"ר גדי בורוקוב, מרצה בכיר בפקולטה לחקלאות ברחובות, ביטל את הניתוחים שנערכו עד כה בבעלי חיים במסגרת מבוא לזואולוגיה, והחליפם בקלטות וידיאו. בר אילן: "נבקש את הדוחות המקצועיים ונלמד אותם".
ניסוי מוצלח שנערך בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות, מעורר מחדש את סוגיית יעילות השימוש בחלופות לניסויים בבעלי חיים בקרב סטודנטים למדעי החיים והרפואה ברחבי הארץ.

בעקבות ניסוי מקורי, שנערך לראשונה במסגרת החוג לזואולוגיה בפקולטה לחקלאות, החליט מרצה בכיר בפקולטה, ד"ר גרי בורוקוב, לבטל את הניתוחים שנערכו עד כה בבעלי חיים. הסיבה לביטול הניסויים נעוצה בתוצאות המבחן האחרון בקורס "מבוא לזואולוגיה". במהלך הסמסטר האחרון החליט ד"ר בורוקוב, ביוזמה אישית ולאור פניות של מספר סטודנטים, לפצל את כיתת הלימוד המקורית של הסטודנטים לשתי קבוצות.

קבוצה אחת למדה במתכונת הרגילה, הכוללת ניתוח מספר בעלי חיים כגון כרישים, יונים וחולדות; הקבוצה השנייה, שהורכבה מ ? 20 סטודנטים שסרבו לערוך את הניסוי, עברה את לימודי המעבדה בצפייה בקלטות וידיאו שסופקה לה על ידי האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים. שתי הקבוצות ניגשו לבצע מבחן זהה ונדרשו לאותם הישגים סופיים.

"השאלה ששאלתי את עצמי", מספר השבוע ד"ר בורוקוב, "היתה אם אותם סטודנטים שפנו אלי מסוגלים להגיע לאותם הישגים על ידי צפייה בקלטות. הסרטים שסופקו לי היו באיכות טובה מאוד והחלטתי לנסות אותם לאורך סמסטר. תוצאות המבחנים של שתי הקבוצות היו זהות, עם נטייה לטובת הקבוצה שלא התנסתה בלימוד בבעלי חיים. החלטתי לאמץ את הקלטות".

נושא הניסויים בבעלי חיים לצורכי הוראה הולך ומתמעט בעולם המערבי בשנים האחרונות. לאחרונה פורסם בארה"ב כי למעלה מ-80 אחוז מהאוניברסיטאות במדינה פסקו כליל משימוש בבעלי חיים בבתי הספר לרפואה במדינה. בישראל המצב שונה.

לדברי תמיר לוסקי מהאגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים, "רוב האוניברסיטאות בארץ מתנגדות עדיין לאימוץ חלופות. לאחרונה", מספר לוסקי, "קנתה אוניברסיטת בר אילן את הקלטות המדוברות אולם היא לא משתמשת בהן. באוניברסיטת תל אביב, לעומת זאת, סירבו לרכוש את הקלטות בעקבות התנגדות של כמה מרצים. יחד עם זאת, בשתי האוניברסיטאות אין כפייה על סטודנטים לקחת חלק בניתוחים בבעלי חיים".

אוניברסיטת בר אילן: "ערכת הקלטות המדוברות נרכשה על ידי המרצה שמעביר את המעבדה הספציפית. בשלב זה לא השתכנענו שהרמה המוצגת בקלטות מתאימה לרמה הנדרשת בקורס, ולכן לא הוכנסו הקלטות לשימוש. אולם יש בכוונתנו לבקש את הדוח המקצועי מהפקולטה לחקלאות וללמוד אותו".

אוניברסיטת תל אביב סירבה להגיב.

ניתן לתרום לאגודה